Bienal SESC de Dança 2013

7×7

08 SET
metaforasdoconfronto-4

Cia. Gente X Rodrigo Monteiro = Fantastic slides that do not lead (sweep) anywhere

by Rodrigo Monteiro on Confrontation Metaphore by Cia. Gente

 

CONFRONTATION METAPHORE – The skateboard tracks give the impulse towards the space above, way up high. They draw turns in a dry-plain-country place in the interior. In the middle of all this lies a broom.

CONFRONTATION METAPHORE – João C. Silva picks up a broom and sweeps the square grounds, the lowest point of the big area with muddy gray slides.

Pause: piss smell.  Aline Corrêa insufflates, expands, is supported, spins and twists. Break dance, handstand, back bridge.

CONFRONTATION METAPHORE – Metaphorá  = transport, displace, take off. Metaphorá = sweep?

In the CONFRONTATION METAPHORE, the sweep is pre-production, execution and reverberation. In the big square(s) a concrete void.

Fillings of sand, rock, iron, benches and children sliding on the big magical turn that leads to another dimension. The sweep gathers and scatters, removes the dust, but stirs it up too.

In the CONFRONTATION METAPHORE, what belongs, what is already there is also swept. The dirt is only dirty because it isn’t cleaned. At pre-production, to gather dust for the conflict to happen works like cough medicine: ends the cough and brings relief. But doesn’t the cof cof friction help to eliminate what doesn’t want to be yours anymore?

At execution, João and Aline, in the twists – CONFRONTATION METAPHORE – handstands and back bridges, pile up and scatter around some collected wishes (things and people). The wish of the looking, the occupying, the facing and to feel like looking, occupying, facing.

Pause: silver tape to shine and split. CONFRONTATION METAPHORE. At reverberation, secret passages to other dimensions of the same place are invented.

The children who balance on benches are still there, opening real-imaginary spaces that are confronted by a big gray solar reflex on the/of the PEACE SQUARE CONFRONTATION METAPHORE – child and piss.

The CONFRONTATION METAPHORE: people who are and people who come and go.

The silver tape is removed the same way as the Santos sweat is wiped away with the touches and strokes of the hand. A moment of communion: circle games, playground spin, illustration and commotion. A child on the lap is the instant and the point to which everything is swept. Better said, almost everything, because there in the CONFRONTATION METAPHORE fantastic slides with the mild smell of a little pee there was still real action.

At the end, a dirty shirt.

 

Rodrigo Monteiro is an artist who tries to think and invent/(re)activate places where creations and creatures qualify territories.

Translation Portuguese-English: Chris Ritchie, M.A.

seteporsete.net

08 SET
metaforasdoconfronto-4

Cia. Gente X Rodrigo Monteiro = Fantásticos escorregadores que não levam (varrem) a lugar algum

por Rodrigo Monteiro a partir de Metáfora do Confronto da Cia. Gente

METÁFORA DO CONFRONTO – As pistas de skate impulsionam para o espaço de cima, lá no alto. Desenham curvas em um local plano-seco-interior de interior. No meio de tudo isso, uma vassoura.

METÁFORA DO CONFRONTO – João C. Silva pega uma vassoura e varre o chão da praça, o lugar mais baixo da grande área de escorregadores cinza sujos de barro.

Intervalo: cheiro mijado.  Aline Corrêa insufla, expande, se apoia, gira e torce.  Dança-break, parada de mão, ponte com as costas.

METÁFORA DO CONFRONTO – Metaphorá  = transportar, deslocar, decolar. Metaphorá = varrer?

Na METÁFORA DO CONFRONTO, a varrida é pré-produção, execução e reverberação. Na(s) praça(s) grande(s) um vácuo concreto.

Preenchimentos com areia, pedra, ferro, bancos e crianças escorregando na grande curva mágica que leva para outra dimensão. A varrida reúne e espalha, retira o pó, mas também o levanta.

Na METÁFORA DO CONFRONTO, varre-se também o que faz parte, o que já é e está lá. A sujeira só é suja porque não é limpa. No momento pré-produção, reunir o pó para o conflito acontecer serve como um Melagrião: tira a tosse e alivia. Mas os atritos do cof cof não ajudam a expelir aquilo que não quer mais ser seu?

No momento execução, João e Aline, nas torcidas – METÁFORA DO CONFRONTO – paradas de mão e ponte com as costas, amontoam e jogam para todos os lados alguns desejos (de coisas e pessoas) coletados. Vontades de e do olhar, de ocupar, de encarar.

Intervalo: fita silver tape pra reluzir e dividir. METÁFORA DO CONFRONTO. No momento reverberação, passagens secretas para outras dimensões de um mesmo lugar são inventadas.

Crianças que se equilibram em bancos pichados continuam ali, abrindo espaços imaginários-reais que se confrontam com o grande reflexo cinza solar na/da METÁFORA DO CONFRONTO PRAÇA DA PAZ – criança e mijo.

A METÁFORA DO CONFRONTO: pessoas que são e pessoas que vão e vêm.

O silver tape é removido, assim como o suor de Santos que é seco através de toques e carinhos feitos pelas mãos. Um momento comunhão: roda, ciranda, gira-gira, ilustração e comoção. Uma criança no colo é o instante e o ponto para onde tudo é varrido. Ou melhor, quase tudo, porque lá nos escorregadores METÁFORA DO CONFRONTO fantásticos com um leve cheiro de mijinho ainda havia real ação.

E no final, uma camisa suja.

 

Rodrigo Monteiro é artista que tenta pensar e inventar/(re)ativar lugares onde criações e criaturas qualifiquem territórios.

seteporsete.net

07 SET
balão4

Edvan Monteiro x Arthur Moreau = Full of Colors

by Arthur Moreau around Red Balloons, by Cia. Etra de Dança Contemporânea

balloons out there.

The bodies let their balloons go as if they were body parts deliberately detached to fly up to the sky.
Transformed they walk.
A change, a birth is announced.
“Red Balloons” was put together after a one-year residence of the group Cia. Etra de Dança Contemporânea at the SESC in Santos.
Artistic occupation: an artist or group of artists occupies and uses a space that is usually a cultural institution and there they have dialogues with the local structure and commit to the research, the construction and development of an artistic work.
Cia. Etra was established by Edvan Monteiro and his wife, Ariadne Filipe.
A demented scream
The pain and the pleasure
The affliction and the satisfaction
Playfulness, lightness, urgency
Gas helium: helium is lighter than air, it differs from hydrogen for not being flammable, but its heightening power is 8% lower.
Six dancers, men and women, adapt to the environment.
Santos + Fortaleza + Biennial + residence … reverberations balloons in the middle 1 Big red drops fall on the skylights at SESC.
Fly away and get lost 3 Scenario: reconfiguration of a huge void limited by two lines of balloons, one on each side.
Some members of the company had no previous experience as a professional dancer, as Mauricio Marin, a Philosophy Professor.
Everybody’s name: Alejandra Hernandez, Ariadne Filipe, Carolina Rainho, Edvan Monteiro, Marcela Loureiro, Maurício Marin.
During the Dance Biennial in 2013, “Red Balloons” was presented as an installation in the hall of SESC Santos, as a show in the same place, and as an intervention on the Mauá Square, downtown Santos.
For those on the hall floor: the thick red lines split them. Their movements seem to suck these half-confusing signs. And let them go.
The screaming visual redness is a part of them.
Reds freed. 10 Scenes are undone.
I fly away and get lost. Balloon stuck on the ground 1 In the beginning of the show, the red balloons filled with helium are tied to ropes of about one meter that are tied to the ground. Little by little the interpreters get tenderly tangled up on the square where the balloons are tied to. One of the dancers has several small balloons in her clothes. In many different ways, the dancers let this scenario that, up till then, was at half height fly away. Flat balloon 1 neutral body?????
the balloons are tied to the ground: a rooted embryo doesn’t float
what kind and what intensity of body training do they need to potentialize their artistic desires?
bodies that still haven’t potentialized their poetic configurations
balloon-bodies planted to the ground: a rooted embryo doesn’t float.

Arthur Moreau is na artist, Bachelor of Communication of Body Arts (PUC-SP) and Philosophy undergraduate (SUP).

Translation Portuguese-English: Chris Ritchie, M.A.

www.seteporsete.net

07 SET
aventura entre passaros 7x7 3

João Saldanha x Laura Bruno = Who hasn’t loved the subtle elegance…

by Laura Bruno on Adventure between Birds by João Saldanha.

 

 

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=yfBGWMSiG4Q

 

flock birds.

silver satin panel.

velvet pants. wet.

plush.

sculptural bodies in bikinis.

and colorful swimwear.

tense atmosphere music.

choreos in unison.

in canon.

the white bird.

is also a funk lover.

the black bird.

is also a step dancer.

she’s carioca.

http://www.youtube.com/watch?v=BwmjBCX3Yic

she’s carioca.

she’s carioca.

they’re cariocas.

hold on right there milord ‘cos the baião* mulato

is black-tie-ing himself

and he tuxes all of himself in the arrastão** esthetics.

http://www.youtube.com/watch?v=Z4hb6fcIeM8

birds. monkeys. hens. pigs. spiders. Benguelê***. grupo corpo.

bats.

bat(man/men) also flock through the theater.

antropomorphic.dance.swamian.

as tradition demands.

as John lennon da silva.

http://www.youtube.com/watch?v=MceKWv9V-Yw

well remembered, ferron.[1]

ah, the tropicalia*.

ah, the antropophagia**.

ah, the third world andy warholian  pop swallowing.

http://noticias.bol.uol.com.br/entretenimento/2012/09/29/argentino-leva-psicodelia-barroca-ao-paraty-em-foco.jhtm

ah, the sharp irreverence of the red man[2].

wonderful divine.

http://www.youtube.com/watch?v=emc1Oaop_z8

in the general Brazilian jam.

http://www.youtube.com/watch?v=TUGAvbIzNjo

the pleasure of dancing.

who hasn’t sounded the modern dance breathing?

who hasn’t danced in canon?

who hasn’t sensualized the classics?

who hasn’t slid on the floor in the 90s?

who hasn’t rolled on the floor winvandekeybunianly[3] in the 90s?

who hasn’t…?

 http://seteporsete.net

 

 


*brazilian artistic movement of theatre, poetry, and music in the late 60s. it combined the popular and the avant-garde, as well as a fusion of traditional brazilian culture with foreign influences.

**brazilian artistic movement in the 20s that intended to create the brazilian esthetics, accepting the foreign influence it already had, but not being limited by it.

[1] also on show with baderna.

[2] marcelo braga, on show too.

[3] also on show with o que o corpo não lembra.

Translation Portuguese-English: Chris Ritchie, M.A.

07 SET
aventura entre pássaros 7x7

João Saldanha x Laura Bruno = Quem não amou a elegância sutil…

por Laura Bruno a partir de Aventura entre Pássaros de João Saldanha.

 

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=yfBGWMSiG4Q

revoada de pássaros.

painel de cetim prateado.

calças de veludo. molhado.

plush.

corpos esculturais de biquíni.

e sungas coloridas.

música climão.

coreôs em uníssono.

em cânone.

o pássaro branco.

é também funkeira.

o pássaro negro.

é também passista.

ela é carioca.

http://www.youtube.com/watch?v=BwmjBCX3Yic

ela é carioca.

ele é carioca.

eles são cariocas.

se segura milord aí que o mulato baião

(tá se blacktaiando)

smoka-se todo na estética do arrastão.

http://www.youtube.com/watch?v=Z4hb6fcIeM8

pássaros. macacos. galinhas. porcos. aranhas. benguelê. grupo corpo.

morcegos.

bat(man)s também revoam pelo teatro.

antropomórfica.dança.cisneira.

como manda a tradição.

como john lennon da silva.

http://www.youtube.com/watch?v=MceKWv9V-Yw

bem lembrado, ferron.[1]

ah, a tropicália.

ah, a antropofagia.

ah, a deglutição pop andy warholiana terceiro mundista.

http://noticias.bol.uol.com.br/entretenimento/2012/09/29/argentino-leva-psicodelia-barroca-ao-paraty-em-foco.jhtm

ah, a irreverência contundente do homem vermelho[2].

divino maravilhoso.

http://www.youtube.com/watch?v=emc1Oaop_z8

na geleia geral brasileira.

http://www.youtube.com/watch?v=TUGAvbIzNjo

o prazer de dançar.

quem não sonorizou a respiração dança moderna?

quem não dançou em cânone?

quem não sensualizou os clássicos?

quem não deslizou no chão nos anos 90?

quem não rolou no chão winvandekeybunianamente[3] nos anos 90?

quem não…?

 

laura bruno é idealizadora e artista do núcleo tríade e do projeto dr. doutoranda em artes cênicas e mestre em artes pela eca/usp e bacharel em ciências sociais pela fflch/usp.

 

http://seteporsete.net

 


[1] em cartaz com baderna.

[2] marcelo braga, em cartaz.

[3] em cartaz com o que o corpo não lembra.