Bienal SESC de Dança 2013

7×7

09 SET
ai-weiwei-circle-of-animalszodiac-heads-exhibition-pulitzer-fountain-recap-0

Claudia Muller X Sheila Ribeiro = The Classic Claudia Muller

by Sheila Ribeiro on Exhibition  by Claudia Muller

Deborah Colker’s Dance Company celebrates its 20 years on the road with a show and 17 presentations in Santos and invites Claudia Muller to choreograph for the company on this occasion. Childhood friends in Rio de Janeiro, Muller and Colker followed the same way on different lanes: Colker is a national and international star of the movement beauty, Claudia is the muse of the performance in Dadaist style, a clear influence since her return from the residence at the Snow Judson Church School of Dance in New York.

Still not much known by the Brazilian public, Adriana Varejão does the scenography for Muller using an intense plasticity, rococo and picturesque, articulating narratives that inspire critics and the public to go beyond any cliché.

The show has a soundtrack especially composed by the Baiano musician Caetano Veloso, who is a fan of Muller’s. He has composed “Janelas (in)permeáveis” ((Un)pervious Windows) for the show, its lyrics quote her choreography and her hair locks:

eu quero você na minha (I want you to be into me

minha sereia my mermaid

vou te fisgar na minha   I will fish you into me)

In exile in Brazil, the Chinese artist and ex-convict Ai Wei Wei, who participated with Assange in the Wikilieaks, made 14 big bronze heads that are placed around the city. According to the artist, the big heads entitled “Ren” (“Person” in Mandarim) symbolize the intelligence of the participating artists.

Edvan Monteiro and Vivienne Westwood, in their turn, sign the costume design that mixes Londoners’ and Cearences’ influences in red-balloon latex colors.

Ana Teixeira, ballerina, researcher and Professor at PUC/SP, considers that “the artists in ‘Janelas (in)permeáveis’ have, with no shadow of doubt, achieved excellence in the Neoclassic and Baroque esthetics”.

Sheila Ribeiro is a Dance artist.

www.seteporsete.net

 

09 SET
imagem claudia

Claudia Muller X Sheila Ribeiro = A Clássica Claudia Muller

por Sheila Ribeiro a partir de Exhibition de Claudia Muller

A companhia de dança Deborah Colker comemora seus 20 anos de trajetória com um espetáculo e 17 apresentações em Santos e convida Claudia Muller para coreografar a companhia na ocasião. Amigas desde criança no Rio de Janeiro, Muller e Colker seguiram o mesmo caminho, por vias distintas: Colker é estrela nacional e internacional da beleza do movimento. Claudia é a musa da performance estilo dadaísta – influência que aderiu desde que voltou da residência da Snow Judson Church School of Dance em Nova Iorque.

Ainda pouco conhecida pelo público brasileiro, Adriana Varejão faz a cenografia para Muller empregando uma plasticidade intensa, rococó e pitoresca, articulando narrativas que inspira crítica e público para além de qualquer clichê.

O espetáculo conta com a trilha especialmente composta pelo músico baiano Caetano Veloso, fã de Muller. Ele compôs para o espetáculo “Janelas (in)permeáveis”, sua letra cita sua coreografa e seus cabelos cacheados:

eu quero você na minha

minha sereia

vou te fisgar na minha

Em exílio no Brasil, o artista chinês e ex-presidiário Ai Wei Wei, que colaborou com Assange no Wikilieaks, fez 14 cabeções de bronze que estão espalhados pela cidade. Segundo o artista, os cabeções intitulados “Ren” (“Pessoa” em mandarim) simbolizam a inteligência dos artistas colaboradores.

Edvan Monteiro e Vivienne Westwood, por sua vez, assinam o figurino que mescla influências cearenses e londrinas em cores vermelho-balão de látex.

Ana Teixeira, bailarina e pesquisadora, professora da PUC/SP, considera que “os artistas de ‘Janelas (in)permeáveis’, sem dúvida conseguiram uma excelência estética do estilo neoclássico e barroco”.

Sheila Ribeiro é artista da Dança.

www.seteporsete.net

 

09 SET
7x7 favicon

7×7 – wanna write?

7×7 invites you to share your passions, reflections, disappointments and/or cruelties that you, as an artist, express in the theatre foyers, bars and restaurants after watching a dance performance. Here you can write, initiate dialogue and freely manifest your sensitive and critical thoughts on what you have watched. If you feel mobilized by any work you have seen at the Bienal Sesc de Dança 2013, seek one of the 7×7 artists-interlocutors in Santos – Arthur Moreau, Bruno Freire, Rodrigo Monteiro, Laura Bruno or send an email to  (7×7-bienaldedanca@seteporsete.net). Your thoughts will be posted at seteporsete.net and at the Bienal homepage (bienaldanca2013.sescsp.org.br/blog_-7×7).

08 SET
photo2

Marcelo Braga x Gabriela Alcofra = And then the best happened…

by Gabriela Alcofra on The Red Man by Marcelo Braga

The music that invades the movement that invades the image that invades the speech that invades the music that invades the movies that invades the pores that invades the steps that invades darkness that invades the clothing that invades the audience that invades the eyes that invades the rays that invades darkness that invades the hole that invades the vision.

T as in transformation.

P as in parole. People. Pore. Possibility. Pixel.Part. Period. Pace. Pulse. Precision.

A work in need. What do you need?

G as in gesture. Gustatory. Gauze. Guepard. Gorge. Gentile. Get on! Guts. Gutural.

Up to what point life bumps the work that bumps the artist that bumps the image that bumps the public that bumps the artist that bumps the work that invents life?

M as in Metaphores. Memory. Marcelo. Music. Marisa. Monte. Mortal. Mishap. Much. Male. Masks. Mild. Meticulous. Movement.

Silence is the echo of the moving images.

S as in silence…

(close your eyes)

Sigh. Sensation. Synthesis. Solitude. Smile. Shall be? Should. Sonata. Surface. Safe. Sanity. YeS, I am.

(open pores)

An artist who invents truth in a precise game of images and dissolution.

Who’s on the arena?

Game. Gone? Granted.

Fat fish. Fierce. Fork. Fallacy. False. Fantasy. Fester. Frida. Francis. double F Federico Fellini.

(naked)

V as in vision. Verity. Vivid. Violence. Void. Voluble. Vermilion. View.

View…

And then the best happened…

(imagine)

Gabriela Alcofra is a creator in dance, post-graduate student in Scenic Arts at Unicamp, bachelor of dance and social sciences. Author of the poetry book Partituras de um Movimento Impermanente.

Translation Portuguese-English: Chris Ritchie, M.A.

seteporsete.net

 

 

 

 

08 SET
photo Carol Moraes

Marcelo Braga x Gabriela Alcofra = E aí aconteceu o melhor…

por Gabriela Alcofra a partir de O Homem Vermelho de Marcelo Braga

A música que invade o movimento que invade a imagem que invade a fala que invade a música que invade o cinema que invade os poros que invade os passos que invade o escuro que invade a roupa que invade a platéia que invade os olhos que invade os raios que invade o escuro que invade o branco que invade a visão.

T de transformação.

P de palavra. Pele. Poro. Possibilidade. Parto. Período. Passo. Pulsão. Precisão.

Uma obra que precisa. Você precisa do que?

G de gesto. Gosto. Gaze. Gato. Garganta. Gente. Guenta! Garra. Gutural.

Até onde a vida esbarra na obra que esbarra no artista que esbarra na imagem que esbarra no público que esbarra no artista que esbarra na obra que inventa a vida?

M de Metáforas. Memória. Marcelo. Música. Marisa. Monte. Morte. Medo. Muito. Macho. Máscaras. Macio. Meticuloso. Movimento.

O silêncio é o eco das imagens em movimento.

S de silêncio…

(feche os olhos)

Suspiro. Sensação. Síntese. Solidão. Sorriso. Será? Seria. Sonata. Sobre. Saúde. Sanidade. Sim. Sou.

(poros abertos)

Um artista que inventa a verdade em um jogo preciso de imagens em dissolução.

Quem está na arena?

Jogo. Já? Juro.

Foca. Força. Forca. Fala. Falso. Fantasia. Ferida. Frida. Francis. duplamente F Federico Fellini.

(nu)

V de visão. Verdade. Vida. Violência. Vazio. Volúvel. Vermelho. Ver.

Ver…

E aí aconteceu o melhor…

(imagine)

Gabriela Alcofra é criadora em dança, mestranda em Artes da Cena pela Unicamp, bacharel em dança e ciências sociais. Publicou o livro de poesias Partituras de um Movimento Impermanente.

 

 

seteporsete.net

 

 

 

08 SET
7x7 stencil

PARTICIPE DO 7X7!

Se você é um(a) artista que gosta de falar sobre o que viu depois de ter assistido trabalhos de Dança e faz isso no corredor, em algum bar ou restaurante com seus amigos íntimos, o 7×7 te convida a compartilhar suas paixões, reflexões, desgostos ou crueldade. Escreva, produza imagens dialógicas ou manifeste sua percepção sensível e crítica como quiser, em relação aos trabalhos da Bienal Sesc de Dança 2013.

Se algum trabalho deste evento mexeu com você, procure um dos artistas-interlocutores do 7×7 (7×7-bienaldedanca@seteporsete.net), que estão em Santos circulando pela Bienal: Arthur Moreau, Bruno Freire, Rodrigo Monteiro, Laura Bruno. Sua ação vira discussão e, em seguida, publicação no site do projeto (seteporsete.net) e no site da Bienal (bienaldanca2013.sescsp.org.br/blog_-7×7/).